Rådgivertræning med stærkt salgsfokus
Baggrund
Siden 2010 har Mindline været Poul Stig Briller’s foretrukne samarbejdspartner omkring medarbejderuddannelse, ledelsesudvikling og strategisk sparring.
Mindline har været med på rejsen fra dengang Poul Stig Briller var en enkelt forretning på Strøget til i dag at være en succesfuld kæde med syv forretninger og 38 ansatte.
I processerne har menneskelig indsigt og selvindsigt spillet en central rolle for både medarbejdere og ledere.
Udfordringen
Mange optikere er typisk mere interesseret i det faglige omkring briller end det kommercielle, og derved gør man måske ikke nok for at stimulere rådgivningstalentet hos medarbejderne. Og som Michelle Dalum, Økonomi og HR-Chef udtaler: ”[…] og hvis man skal være en dygtig rådgiver, skal man også være en dygtig sælger.”
Direktør Morten Axel supplerer: ”Vi vil gerne have at kunderne siger tak og giver hånden, når de går, fordi de har fået en god oplevelse. Det får man kun ved at komme rundt om hele salget, og derved rundt om alle de interesseområder, kunden har. Og støtte dem i det, de har brug for. Det vil vi gerne sikre, og det er vi ikke dygtige nok til selv at gøre[…] Udfordringen ligger i at kunne forklare og retfærdiggøre, at folk skal købe et produkt, der er bedre end det de havde forventet, at de skulle have.”
Løsningen
Poul Stig Briller bruger i dag Mindline’s ledelsestræning for at sikre at deres ledere har de værktøjer, som de skal bruge for at være den bedste leder og den bedste udgave af sig selv, og for at sikre at lederne har fokus på de rigtige ting i hverdagen.
Medarbejderne deltager løbende på Mindline’s rådgiverkursus for at sikre, at de både bliver gode kolleger, medarbejdere og ikke mindst dygtige rådgivere.
“Mindline er en stor faktor for at vores salg er blevet boosted over tid, og at vi har fået medarbejdere, som er glade for at være i vores virksomhed, og har lyst til at lege med på denne her leg med, at vi gerne vil de bedste i branchen.”
Morten Axel, Direktør for Poul Stig Briller
Resultater
Ifølge Direktør Morten Axel, så er ”… værdien af Mindline [..] stor, fordi vi ikke selv kan coache og give indspark på samme måde, som Mindline kan. Mindline kan sætte tingene i et system og inspirere medarbejderne til at gøre tingene på en anden måde, end de gør i forvejen”.
Han fortsætter: ”Da vi startede med Mindline tilbage i 2010, havde vi én butik på strøget. I dag har vi syv butikker. Vi er gået fra syv til 38 ansatte. Jeg har nu fem ejere med inde på de andre butikker, så i dag er vores forretning jo en helt anden. Omsætningsmæssigt er den 5-dobblet, og det er gået godt i både top og bund. Så er alt er godt.”